
موج نو
خلاصه داستان

احمد طالبینژاد، نویسنده و منتقد سینما، متولد شهر نایین و دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی است.
او از منتقدان و نویسندگان قدیمی و باسابقه ماهنامه سینمایی فیلم است. طالبینژاد تاکنون کتابهایی نیز در زمینه سینما تالیف کرده از جمله «یک اتفاق ساده» که به سینمای موج نو میپردازد، «به روایت ناصر تقوایی» که گفتوگویی است با ناصر تقوایی و «از شما چه پنهان» که دربرگیرنده خاطرات سینمایی این منتقد است.طالبینژاد سال ۱۳۸۳ فیلم سینمایی «من بن لادن نیستم» را کارگردانی کرد. از فعالیتهای او در زمینه سینمای مستند هم میتوان به کارگردانی قسمتهایی از مجموعه مستند «کودکان سرزمین من» اشاره کرد.

بخش متعالی سینمای امروز ایران، ریشه در تحولی دارد که اواخر دهه ۱۳۴۰ با ساخته شدن سه فیلم «گاو»،« آرامش در حضوردیگران» و «قیصر» شکل گرفت و ما از آن باعنوان«موج نو» یاد می کنیم، در حالی که این ماجرا موج نبود که بر خیزد و سپس فرونشیند. این تحول تبدیل به جریان شد و تا اکنون دوام آورده و خواهد آورد، چون از پشتوانههای محکمی از جمله، ادبیات، تئاتر، موسیقی و در نهایت تاریخ و فرهنگ این سرزمین و جهان برخوردار است. اگر بخشی از سینمای ایران طی دو سه دهه گذشته، حضوری چشمگیر در جهان سینما داشته، به برکت تلاش مردانی است که در کوران کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و تلاطمهای سیاسی و اجتماعی پس و پیش و پس این واقعه،دوران کودکی ونوجوانیشان را از سر گذرانده و شخصیت هنریشان در بطن این حوادث شکل گرفته و اغلب به آدمهای درجه یکی در همه زمینههای هنری و فرهنگی تبدیل شدهاند. موج نوی سینمای ایران، ریشه در همه این واقعیتها دارد. اما فیلم موج نو، فیلمی پزوهشی نیست و نمیخواهد همه چیز را درباره این جریان توضیح دهد. من قبلا و در اواخر دهه ۱۳۶۰، در کتاب« یک اتفاق ساده، بررسی جریان موج نوی سینمای ایران» کوشیدهام، جنبههای مختلف آن را توضیح دهم. این فیلم از منظری متفاوت و بگویم غیر متعارف به سراغ این پدیده تاریخی رفته است.