یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱
FA EN
نیمرخ‌ها

خلاصه داستان

روایت‌گر زندگی زوج جوانی است که مرد به دلیل بیماری سرطان روزهای آخر عمرش را سپری کند و در ادامه آن رقابتی بین مادر و همسر این مرد جوان رخ می‌دهد.
کارگردان:زنده‌یاد ایرج کریمی
تهیه‌کننده:
علی حضرتی
فیلمنامه‌نویس:
بازیگران:
بابک حمیدیان
،
سحر دولتشاهی
،
رویا نونهالی
،
هومن سیدی
،
امیرحسین رستمی
،
بهاران بنی احمدی
،
شیرین اسماعیلی
،
سید ابراهیم عمادی
،
شورا کریمی
،
پویان جوان
،
سام قریبیان
مدیر فیلم‌برداری:
مجید گرجیان
مدیر صدابرداری:
ایرج شهزادی
تدوین:
میثم مولایی
پردیس سینمایی چارسو

پردیس سینمایی چارسو

تهران، خیابان جمهوری اسلامی، تقاطع پل حافظ

۶۶۷۲۴۴۴۴

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی کورش

پردیس سینمایی کورش

تهران - بزرگراه شهید ستاری - نبش پیامبر مرکزی - شماره ۵۷

۴۴۹۷۱۹۳۰-۴۰

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی هویزه مشهد

پردیس سینمایی هویزه مشهد

مشهد - خیابان دانشگاه - چهارراه گلستان

۰۵۱۱-۸۴۳۷۵۷۵

اطلاعات بیشتر
خانه هنرمندان

خانه هنرمندان

تهران - خیابان ایرانشهر - بوستان هنرمندان

۰۲۱-۸۸۳۱۰۴۵۷

اطلاعات بیشتر
سینما فرهنگ

سینما فرهنگ

تهران - شریعتی - بالاتراز خیابان دولت

۲۲۶۰۱۲۰۵

اطلاعات بیشتر
موزه سینما

موزه سینما

تهران - خیابان ولیعصر - باغ فردوس

۲۲۷۲۳۵۳۵

اطلاعات بیشتر
موزه سینما

ایرج کریمی زاده ۱۳۳۲ در تهران کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و منتقد سینمای ایران بود. او فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) بود. کریمی چند کتاب سینمایی را نیز ترجمه کرده‌است. او یکی از منتقدان برجسته سینمایی ایران بود که در ماهنامه سینمایی فیلم نقدهای بسیاری چاپ کرد. ایرج کریمی اگر چه دانش‌آموخته مهندسی مکانیک از دانشگاه امیرکبیر بود ولی اشتغال در این رشته را به خاطر علاقه به سینما رها کرد.پیش از آن‌که منتقد فیلم شود، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان کارشناس سینمایی کار کرد و در این کانون چند فیلم کوتاه نیز ساخت. پس از آن سال‌ها در مجله فیلم نقد می‌نوشت و سهم به‎سزایی در پیشرفت عرصه نقد سینمایی داشت، او هم‌چنین چندین کتاب‌ سینمایی نیز به فارسی ترجمه کرد. کریمی در تلویزیون با فیلم بلند «آهنگ پنهان» به عنوان کارگردان در سال ۱۳۷۰ آغاز به کار کرد. در سال ۱۳۶۹ فیلم‌نامه‌نویسی «سفر جادویی» ساخته ابوالحسن داودی و در ۱۳۷۰، فیلم‌نامه‌نویسی «بهترین بابای دنیا» به کارگردانی داریوش فرهنگ را بر عهده گرفت. شروع کار سینمایی او فیلم «از کنار هم می‌گذریم» به عنوان کارگردان در سال ۱۳۷۹ بود. «چند تار مو» را در ۱۳۸۲ بر اساس فیلم‌نامه‌ای از خودش کارگردانی کرد و فیلم «باغ‌های کندلوس» را در سال ۱۳۸۳ساخت. در سال ۱۳۸۵ «نسل جادویی» را کارگردانی کرد که سال‌ها در انتظار پروانه نمایش به‌سر برد و سرانجام بدون فرصتی برای اکران عمومی، در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. پس از این فیلم به مدت چندین سال امکان و فرصت ساخت فیلم جدیدی را پیدا نکرد و تلاش‌هایش در این راه با بن‌بست روبه‌رو شد، تا این که در سال ۱۳۹۳ و پس از ۸ سال فیلم «نیمرخ‌ها» را کارگردانی کرد.
او که از بیماری سرطان مغز استخوان رنج می‌برد ۱۱ شهریور سال ۱۳۹۴ درگذشت.

موزه سینما

یادداشت علی حضرتی (تهیه‌کننده):

«نیمرخ ها» آخرین ساخته زنده یاد ایرج کریمی، در روزگاری ساخته شد، که هنوز امید داشتیم او سرانجامی مثل سرنوشت قهرمان تراژیکش نخواهد داشت. او داشت اتوبیوگرافی خودش را می‌ساخت و از پیش دیده بود انگار، آنچه ما بعدتر با مرگ او دیدیم. این فیلم روایتی است با تخیلی شاعرانه، اما از منظری واقعی. مرگ در افسانه‌ای‌ترین و زیباترین شکلش، باز هم مرگ است و به گاهِ حادث شدنش حتی در قاب سینما، واقعیتش چنان بر سرمان هوار می‌شود، که گویی فرقی بین تخیل و حقیقتش نیست. کریمی، تجلی عشق در موسیقی، در سکوت، در زن، در مرگ و در هستی و نیستی را با قاب‌های خلوت «نیم‌رخ‌ها» به تصویر می‌کشد؛ ایرج خان کریمی، پراکندگی افکار آدمی و در عین حال سیالیتش در حرکت بین رویا و واقعیت را محترم می‌شمارد، رفتار آدمی را با همه نقصان‌هایش از پنجره‌ای عاشقانه نظاره می‌کند و به رخ ما می‌کشد، و امروز نمایش این فیلم در غیاب او، بغضی در گلوی سینماست، که مواجهه با آن گونه‌هایمان را تر خواهد کرد. ایرج کریمی، «تو مشغول مردنت بودی» و ما ندانستیم، که این فیلم را روزگارانی بی تو تماشا می‌کنیم.

  • اصغری
    ۱ خرداد ۱۴۰۱

    یک فیلم چند مخاطب دارد تمام عوامل تهیه فیلم باید به این مطلب واقف باشند که نیاز مخاطبین برطرف گردد
    -کمترین هزینه در این فیلم از شاخص ترین آن میباشد(یک قاچ هندوانه-یک عدد شیرینی – یک عدد شمع که روشن نشدومقداری رنگ ساختمانی)
    -فیلمی که دیدنش از طریق سینما یا رادیو تفاوتی نکند جالب و جذاب نمی باشد
    – گنگ بودن خیلی از مسائل که در فیلم دیده شد ولی به مخاطب تفهیم نگردید
    -برداشت عمده مخاطبین بر این بود که منتظر مرگ مریض باش
    – حتی برای یک بار فیلم خارج از اتاق نبود که باعث خستگی مخاطب می شد
    پس برای تهیه فیلم کمی زحمت بکشید شاید مردم برای دیدن فیلم به سینما کشیده شوندنه برای وقت تلف کردن

    • سليمى
      ۱ خرداد ۱۴۰۱

      دوست عزیز اینطور به نظر مى رسد که جنابعالى فقط فیلم هاى تجارى و بدون هیچ بارِ فرهنگى را مرتب دیدى. پیشنهاد میکنم همان سینماى فاقد ارزشهاى هنرى را چه در ایران و چه در هالیوود دنبال کنى. دلیلى ندارد وقتى چیزى را متوجه نمى شوید آن را مسخره کنید. سطح دریافت شما پایین تر از کارهاى ایرج کریمى است.

  • سمانه
    ۱ خرداد ۱۴۰۱

    فیلم خاص بیننده ی حرفه ای است.قابل تامل بود .و بازیگران در نقش خود غرق بودن.ارزش دیدن را داشت.

*

code