سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱
FA EN
پسران سندباد

خلاصه داستان

این مستند شرح سفر یک عکاس زن مجله‌ نشنال جئوگرافیک در سال ۱۹۷۴با یک کشتی بادبانی ایرانی از خلیج فارس به آفریقا است.او تصمیم دارد گزارشی از قدیمی‌ترین مسیر تجارت دریایی تهیه کند.او چهل سال بعد دوباره این سفر را تجربه می‎کند.
کارگردان:رضا حائری
تهیه‌کننده:
رضا حائری
مدیر فیلم‌برداری:
رضا تیموری
،
داوود اشرفی
مدیر صدابرداری:
مهرشاد ملکوتی
تدوین:
سهیل امیرشریفی
بهمن قزوین

بهمن قزوین

بلوار مدرس - روبروی بوستان ملت

۳۳۲۴۵۱۱۲

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی سیتی‌سنتر

پردیس سینمایی سیتی‌سنتر

بزرگراه شهید دستجردی

۰۳۱-۵۰۰۱

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی گلستان

پردیس سینمایی گلستان

شیراز - ابتدای پل معالی‎آباد - جنب ایستگاه مترو

۰۷۱-۳۶۳۶۶۲۵۰۰

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی هویزه مشهد

پردیس سینمایی هویزه مشهد

مشهد - خیابان دانشگاه - چهارراه گلستان

۰۵۱۱-۸۴۳۷۵۷۵

اطلاعات بیشتر
تماشاخانه پارس

تماشاخانه پارس

بلوار جمهوری اسلامی، چهارراه فرهنگیان

۰۳۴-۳۲۱۱۹۳۸۵

اطلاعات بیشتر
سینما فرهنگ

سینما فرهنگ

تهران - شریعتی - بالاتراز خیابان دولت

۲۲۶۰۱۲۰۵

اطلاعات بیشتر
موزه سینما

موزه سینما

تهران - خیابان ولیعصر - باغ فردوس

۲۲۷۲۳۵۳۵

اطلاعات بیشتر
هنروتجربه بابل

هنروتجربه بابل

بابل - میدان هلال احمر - مجتمع سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی

۰۱۱۱-۳۲۳۳۷۳۳۸

اطلاعات بیشتر
هنروتجربه بابل

رضا حائری تاکنون فیلم‎های«پسران سندباد»،«برای کتابهایم»،«پایان همه محدودیت‌ها»،«پرو آخر»،«با این دست‎ها»،«نامه‌ای از مترو»،«مجموعه اطلس تهران» و «یک گزارش ناتمام» را کارگردانی کرده‌است. فیلم‎های او هم‌چنین در جشنواره‌های برلین،ایدفا،هات داکس،مستند مادرید و یاماگاتا به نمایش درآمده‌اند. حائری برای مستند«پرو آخر» برنده جایزه بزرگ جشنواره سینماحقیقت در سال ۱۳۸۷ شد و سال بعد فیلم«پایان همه محدودیت‌ها»ضمن حضور در بخش فروم جشنواره برلین و ریودو ژانیرو، جایزه بهترین فیلم و بهترین مستند جشنواره  ریودو ژانیرو را از آن خود کرد.

از دیگر فعالیت‎های حائری می‎توان به برگزاری برنامه «نوستالژی برای جای دیگر: مرور آثار آلمانی سهراب شهیدثالث» در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد که طی این برنامه برای اولین بار در خارج از آلمان، مجموعه فیلم‎های آلمانی سهراب شهیدثالث به نمایش درآمدند.

هنروتجربه بابل

سال‌هاست که قایق‌های بادبانی و سنتی ایران بنام «بوم» نابود شده‌اند و از آن‌ها جز خاطره‌ای در ذهن دریانوردان پیر منطقه چیزی نمانده است. دیگر کسی به یاد نمی‌آورد که زمانی نه چندان دور ایران صاحب کشتیرانی بومی عظیمی بوده است.  امروز اگر به هر ایرانی بگوییم برای صدها سال هموطنانش مهم‌ترین دریانوردان اقیانوس هند بوده‌اند که با این کشتی‌های دست ساز، قدیمی‌ترین راه تجاری جهان را به سمت هند و آفریقا می‌رفتند و باز می‌گشتند، شاید کسی باور نکند.

در ابتدا قرار شد فیلمی بسازم درباره کشتی‌های سنتی ایران به نام «بادبان‌های جنوب»، از کتاب و پژوهشی به همین نام نوشته علی پارسا. اما آنچه بعد از چند سفردر طول کرانه‌ شمالی خلیج فارس نصیب من و گروه فیلم‌برداری شد چیزی نبود جز خرده پاره‌های پوسیده‌ این کشتی‌ها. ما بیشتر از ۴۰ سال دیر رسیده بودیم.

اما در یکی از سفرها به جنوب از دریانورد پیری ماجرای جالبی را شنیدم. ۴۰ سال پیش، قبل اینکه آخرین نسل ناخدایان بوم‌ها و بغله‎ها خشکی نشین شوند، یک خانم عکاس انگلیسی تصمیم می‌گیرد سفر با کشتی بادبانی را امتحان کند و با یک بوم ایرانی از خلیج فارس راهی سفر به افریقا می‌شود.

خانم ماریون کاپلان گزارش و عکس‌هایش از این سفر را در شماره سپتامبر  سال ۱۹۷۴ در مجله‌ نشنال جئوگرافیک چاپ کرد. در اینترنت نام او را جستم و فهمیدم خوشبختانه هنوز در قید حیات است و در جنوب فرانسه زندگی می‌کند. به او ایمیل زدم و گفتم مشتاقم به دیدارش بروم و شرح سفرش به افریقا با بوم ایرانی میهن‌دوست را از زبان خودش بشنوم و این شد شروعی بر داستان فیلم «پسران سندباد».

*

code