
پنبه تا آتش
خلاصه داستان

بهرام عظیمپور فیلمسازی است که در مدیومهای مختلف هنرهای نمایشی و تصویری فعالیت کرده است؛ از نویسندگی و کارگردانی تئاتر و فیلمنامهنویسی تا ساخت سریال داستانی برای تلویزیون. او فعالیتاش را در عرصه سینمای مستند از سال ۱۳۷۳ آغاز کرد. عظیمپور تاکنون مستندهایی چون «عروسکهای کَمَس»، «چمر»، «دوبه»، «هوای تازه» و «از سایه برون آی» را کارگردانی کردهاست. آثار او در جشنوارههای متعدد داخلی و بینالمللی به نمایش درآمده و جوایزی را نیز دریافت کردهاند.

هر بار که قرار است فیلم تازهای را شروع کنم، به دنبال راهی برای برداشتن یا کمرنگ کردن مرزهای فردی خود با موضوع انتخابی فیلم میگردم؛ و این سوال همیشگی که فیلم چه میخواهد بگوید و از کجا آغاز میشود. وجوه مختلف و تنوع جنبههای گوناگون زندگی علیاصغر حاجیبابا، شکل ساختار فیلم، انتخاب و خط روایت را دشوار میکرد که در نهایت با توجه به زمانبندی فیلمهای مجموعه کارستان، تصمیم گرفتیم روایت خود را در سه زمینه صنعت کلان ملی، اقتصاد خانوادگی و نیز فعالیتهای سیاسی- اجتماعی ایشان دستهبندی و بیان کنیم. تلاش من این بوده که بدون دور شدن از محورهای کارآفرینی (که هدف اصلی پروژه کارستان است) این سه وجه به مخاطب منتقل شود.
شاید تأثیرپذیری هنرمند از موضوعی که در دست ساخت دارد، بیش از هر هنری در سینمای مستند تبلور داشته باشد. ویژگیهای کمنظیر و برجسته علیاصغر حاجیبابا در روند تولید فیلم، تأثیری ماندگار در اعضای گروه ما بهجا گذاشت. نگاه ملی، آیندهنگری حرفهای، نظم مثالزدنی و منش انساندوستانهاش برای ما دستاوردی بیش از یک تجربه کاری داشت. همراهی و ثبت تلاشهای کسی که از ناملایمات و دشواریهای ناتمام صنعت خسته نمیشود. قصه رنجها، شکستها و پیروزهای انسانی ستودنی که در سیر پرفرازونشیب زندگی خود، از پنبه به آتش رسید و ما را نیز با خود همراه کرد.