جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰
FA EN
پنهان
خرید بلیت

خلاصه داستان

دیوار برلین در فیلم، استعاره ای بر مفهوم جدایی است. در حالی که بقایای این دیوار را می بینیم که توسط گردشگران احاطه شده اند، صداهایی از ملیت های مختلف می شنویم. آن ها از تجربیات شخصی و تلخ خود که صرفا به دلیل ملیت هایشان بر آن ها تحمیل شده است می گویند. این صداها، اعتراض خود را نسبت به تاکید بر واژه "ملیت" - دیوار بسیار قوی اما پنهان و نامرئی امروز - بیان می کنند و معتقدند تأکید بر این مفهوم، جدایی بین آدم ها را تقویت می کند، جدایی ای مشابه آنچه دیوار برلین ایجاد کرد.
کارگردان:شیرین برق نورد
تهیه‌کننده:
محمدرضا جهان پناه شیرین برق نورد
فیلمنامه‌نویس:
مدیر فیلم‌برداری:
محمدرضا جهان پناه
مدیر صدابرداری:
امیرحسین قاسمی
تدوین:
شیرین برق نورد
جوایز:
مستندساز و تدوینگر
،
شیرین برق نورد
،
فیلمسازی را از سال ۱۳۷۶ با ساخت چند فیلم کوتاه تجربی آغاز کرد. پس از اتمام تحصیل در رشته کارشناسی سینما از دانشگاه سوره در سال ۱۳۷۸
،
به استرالیا مهاجرت کرد و به ادامه تحصیل در رشته کارگردانی سینما در مدرسه سینمایی Central Institute of Technology پرداخت. او در سال ۱۳۸۶ به ایران بازگشت. برق نورد تا کنون کارگردانی چندین فیلم کوتاه داستانی از جمله "کسوف" و"صبح بخیر مونالیزا" و چندین فیلم کوتاه و بلند مستند از جمله "۲۱ روز و من"
،
"حرفه: مستندساز"
،
"صحنه هایی از یک طلاق"
،
"شاعران زندگی" و "پنهان" را انجام داده است. بعنوان تدوینگر
،
او تدوین چندین فیلم بلند مستند از جمله "توران خانم" به کارگردانی مشترک رخشان بنی اعتماد و مجتبی میرتهماسب
،
"آی آدم ها" به کارگردانی رخشان بنی اعتماد
،
"جشن تکلیف" به کارگردانی فیروزه خسروانی و "تصویر زنی در کنارم" به کارگردانی پوریا جهانشاد را در کارنامه کاری خود دارد. طی چند سال گذشته
،
اومشغول به تدریس فیلم سازی و برگزاری چندین کارگاه تخصصی فیلم در خارج و داخل ایران نیز بوده است. در سال های اخیر
،
برق نورد موفق به دریافت اقامت هنرمندی در موسسه هارون فاروکی در برلین (۲۰۱۷) Akademie Schloss Solitude در اشتوتگارت آلمان ( ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱)
،
بنیاد جان میخالسکی در مونتخیشه سوییس (۲۰۱۹) و بنیاد فرهنگی شاپینگن در شاپینگن آلمان (۲۰۲۱) شده است. وی کارگاه های آموزشی و مسترکلاس های فیلم مستند در داخل و خارج از ایران از جمله در "FilmuniversitätBabelsberg Konrad Wolf" (آلمان
،
۲۰۱۷)
،
آکادمی Merz (آلمان
،
۲۰۱۷) و "دانشگاه هنر زوریخ"( Zhdk) (سوییس
،
۲۰۱۹) برگزار کرده است.
پنهان

به عنوان یک ایرانی، مداوما شاهد تبعیض علیه پاسپورت ایرانی هستم. ما تصمیم نمی گیریم کجا به دنیا بیاییم. مفهوم ”ملیت“ بر ما تحمیل و برای همیشه به ما متصل می شود و به گونه ای، هویت ما را شکل می دهد. اما تا چه اندازه نسبت به آن آگاه هستیم و چگونه تحت تاثیر آن قرار می گیریم؟
معنی ”ملیت“ چیست؟ رابطه آن با زیست انسان چیست؟ میزان سهم ”ملیت“ از تاریخ، مذهب، فرهنگ و سنت چیست؟ چه بخش هایی از آن عینی و چه بخش هایی ذهنی است؟ نقش آن در شناسایی ما بعنوان فرد و بعنوان یک ملت چیست؟
در اینجا، مفهوم مهاجرت، بعنوان کنشی خلاف مفهوم ملیت می تواند متولد شود و مورد بررسی قرار بگیرد. چگونه یک مهاجر با مفهوم ”ملیت“ در ارتباط است؟ چگونه یک مهاجر، ملیت دیگری کسب می کند؟ آیا می توان ملیت گذشته خود را فراموش کرد؟
در حین پژوهش این فیلم، متوجه شدم مردمان بسیاری از سراسر دنیا، حتی اروپایی ها، با مشکلی مشابه در رابطه با ملیت هایشان مواجه اند. این فیلم صدای برخی از این افراد را منعکس می کند و از دیوارهای پنهانی حرف می زند که احاطه مان کرده اند.

*

code