
گاو خونی
خلاصه داستان

بهروز افخمی متولد ۱۳۳۵ تهران، فارغالتحصیل تدوین از مدرسه عالی تلویزیون و سینما است. او فعالیت هنری را با ساخت فیلمهای کوتاه آغاز کرد. افخمی سینمای حرفهای را برای بار نخست با فیلم «زیر باران» به کارگردانی سیفالله داد به عنوان مدیر فیلمبرداری تجربه کرد. از دیگر فعالیتهای او میتوان به تدریس سینما، عضویت در شورای هنرستان روایت فتح و نمایندگی در مجلس ششم شورای اسلامی اشاره کرد. فیلمهایی که تاکنون در کارنامه حرفهای افخمی وجود دارد «روز فرشته»، «روز شیطان»، «جهان پهلوان تختی»، «شوکران»، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»، «روباه» و… است. «گاو خونی» هشتمین فیلم افخمی در مقام کارگردان است.

من در «گاو خونی»، دغدغه ساختن یک فیلم متفاوت را نداشتهام، البته میدانستم که به هرحال آن را فیلمی متفاوت به حساب خواهند آورد. کلا با تجربیات حاصل از فیلمهای قبلی، در حال طرف شدن با این اثر بودم و میکوشیدم تمام چیزهایی را که در فیلمسازی یادگرفته بودم و میدانستم که بر تماشاگر تاثیر خواهند گذشت، در این فیلم به کار بگیرم. در واقع، خودم این مطلب را خیلی جدی نمیگرفتم که در حال ساختن یک فیلم آوانگارد و متفاوت و پستمدرن هستم. بلکه بیشتر به این فکر میکردم که در حال ساخت اثری «گروتسک» و «ابزوردی» ترسناک و غریب هستم. مثل فیلمهای دیوید لینچ. اگر قرار باشد «غرابت» یک ارزش آوانگاردی به حساب بیاید، بهتر است خیلی به این جنبهها در حین کار توجهی نشود. اما باید از تمام شگردهایی که برای سرگرم ساختن تماشاگر و جلوگیری از سر رفتن حوصلهاش بلد بودم، استفاده میکردم. چون نوع داستان به صورتی است که پس از تمام شدن نیز نوعی احساس وازدگی در مخاطب ایجاد میکند. گویی که با پدیده بیسروتهای سروکار داشته اما بعد از یکی دو روز ممکن است با غرابت قصه و وجود عناصر ناآشنایی در آن مواجه شود. بنابراین مساله اصلی من در زمان ساخت «گاوخونی» سرگرم نگه داشتن تماشاگر بود.